Unikátní data pohybu turistů po jižní Moravě

Centrála cestovního ruchu Jižní Morava představila analýzu dat mobilních operátorů, která přibližuje chování turistů v regionu a popularitu turistických cílů. V datech se zaměřila se na 7 významných zdrojových trhů, u kterých pak analyzovala pohyby návštěvníků během jejich pobytu na jižní Moravě.
Z analýz vyplývá, že nejčastěji návštěvníci jižní Moravy pocházejí z Prahy, ze Slovenska a z Ostravska. Hlavní zdroj návštěvnost tradičně tvořila letní sezóna a významnou roli hrálo Brno a okolí, které navštívila více než polovina všech turistů na jižní Moravě. „Chtěli jsme mít lepší představu, jakými směry se návštěvníci po jižní Moravě vydávají a zda můžeme nacházet nějaké trendy jejich pohybu. V roce 2024 jsme se tedy zaměřili na mobilní data přepočtená na celkovou populaci. Jsou pro nás cenným doplňkem ke statistice z hromadných ubytovacích zařízení, které Český statistický úřad za celý loňský rok zveřejní v únoru,“ vyjádřila se Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.
Ze sledovaných zdrojových oblasơ návštěvnost tvořili v loňském roce lidé z Prahy a okolí 37 % všech návštěv Jihomoravského kraje, dalšími důležitými regiony jsou Slovensko s 22 % a Ostravsko se 14 %. „Více než polovina turistů na jižní Moravě zamířila do Brna a okolí (54 %), následoval Lednicko-valtický areál, Hustopečsko a Pálava. Zaơmco návštěvníci z Ostravska, Hradecka a Slovenska směřují na jižní Moravu primárně v letních měsících, u návštěvníků z Rakouska či Německa se sezónnost tolik neprojevuje,“ upřesnil Martin Šauer z Katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který signalizační data pro Centrálu cestovního ruchu zpracovává.


Data dále ukazují, že mimo Slovensko míří ze zahraničí na jižní Moravu zejména Poláci, kteří tvořili v roce 2024 podíl 8 %. „Právě na Polsko se nyní v kampaních hodně zaměřujeme, v polštině vydáváme naše propagační materiály, snažíme se podchytit důležité cestovní veletrhy a také jsme rozjeli pro polské návštěvníky kampaň Degustuj architekturu, která se v předchozích letech dobře osvědčila pro české návštěvníky,“ doplnila ředitelka Grůzová.
Analýza mobilních dat dokládá silnou provázanost jednotlivých turistických destinací a roli Brna jako centra návštěvnického zájmu. Tradičně se na jižní Moravě turisté zdrží nejčastěji pouze jednu noc (62 %). Tři čtvrtiny návštěvníků pak během svého pobytu zůstávají v místě přenocování. Na výlety lidé nejčastěji vyrážejí z Brna, největší sklon k výletům pak generují obce ve vinařských oblastech (Velké Bílovice, Zaječí, Věstonicko, Strážnice) a v blízkosti významných turistických cílů (Vranov nad Dyjí, Bílé Karpaty, Brněnská přehrada).
Z celkových 514 navštívených míst připadala polovina návštěv na jižní Moravě na 15 nejpopulárnějších cílů, včetně Brna, Lednice, Mikulova, Valtic, Znojma a okolí Brněnské přehrady. Data také ukazují, že největší mobilitu vykazují Slováci, na výlety mimo oblast ubytování z nich vyráží čtvrtina.
„Těch dat máme nyní k dispozici opravdu hodně, proto spolu s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava pořádáme k monitoringu návštěvnosti a analýze mobilních operátorů on-line workshop. Všem zájemcům se v něm pokusím přiblížit, jak se v datových sestavách orientovat a jak data správně interpretovat,“ dodal analytik Šauer.
Workshop se uskuteční v pátek 24. ledna od 13.30 prostřednictvím plaƞormy MS Teams. Kompletní datová sestava je k dispozici na webových stránkách.
zdroj a foto: CCRJM