Tvorba Miloše Ševčíka v Západočeské galerii
U příležitosti nedožitých 85 let připravila Západočeská galerie v Plzni retrospektivní výstavu výjimečného umělce a klatovského rodáka Miloše Ševčíka. Výstava nazvaná MILOŠ ŠEVČÍK: ESSENTIA MINIMALIS se zaměřuje především na vrcholnou fázi jeho tvorby, datovanou od konce 90. let až do jeho předčasné smrti v roce 2007. Autoři výstavy přinášejí nové interpretace Ševčíkova díla, analyzují jeho inspirace a vztahy k jiným uměleckým proudům a zároveň kladou důraz na společenský kontext, ve kterém Ševčík pracoval. Návštěvníci se mohou těšit na Ševčíkovy kresby, obrazy a také velmi originální plastiky – bubliny. Výstavu je možné navštívit od 26. června do 29. září ve výstavní síni „13“.
Výstava představuje nejen Ševčíkovy stylově nezaměnitelné obrazy, ale také jeho kresby a plastiky, které ukazují autorův rozmanitý umělecký přístup. Diváci mohou sledovat jeho postupné přechody mezi různými technikami a stylizacemi, což odhaluje bohatství a rozmanitost Ševčíkova tvůrčího procesu.
Miloš Ševčík ve své tvorbě obsáhl všechny tvůrčí techniky, když se jako absolvent Uměleckoprůmyslové školy v Praze nejdříve prosadil coby originální a ceněný grafik. Na sklonku šedesátých let, kdy bylo použití umělé hmoty ve výtvarném umění značně inovativní a převratné, experimentoval s umaplexem (barevné plexisklo). Ve stejném období vznikaly jeho první semiabstraktní velkoformátové olejomalby. V době normalizace, kdy mu bylo znemožněno vystavovat, se věnoval především kresbě. Po listopadu 1989 se vrátil k rozsáhlým sériím monumentálních obrazů.
„Autorsky se Miloš Ševčík posunul od imaginativních realistických forem k semiabstraktnímu vyjádření, které se pro něj stalo charakteristickým. Od sedmdesátých let až do své tragické smrti v zimě 2007 tak rozvíjel různé formy semiabstraktního kolorismu s minimalistickým vyzněním,“ shrnuje určující rysy Ševčíkovy tvorby Adam Hnojil, historik umění a jeden z autorů výstavy.
Výstavu připravil spolu s teoretičkou umění Jolanou Pastor, která k výstavě dodává: „Návštěvníci se kromě jiného mohou těšit na Ševčíkovy kresby, které byly po roce 2007 vystavovány jen sporadicky, a také na objekty zvané ‚bubliny‘, které Ševčík tvořil v letech 1968–1969 a které byly zcela mimořádnými z důvodu použití experimentálního materiálu umaplexu. Sám autor je považoval za jedna ze svých nejoriginálnějších děl.“
Dílo Miloše Ševčíka je hluboce inspirováno přírodou a jejími tajemstvími. Jeho základními tématy jsou početí, zrození, vznik a počátek, ale také nejistota existence a obtížnost skutečné přítomnosti.
MILOŠ ŠEVČÍK
Miloš Ševčík (1939 -2007) patří mezi umělce, jejichž tvorba byla výrazně determinována omezeními komunistického Československa. Narodil v roce 1939 do středostavovské rodiny Marie a Graciána Ševčíkových a bylo to právě klatovské rodinné zázemí, které jej zjevně nasměrovalo k umění. Jako „buržoazní kádr“ nemohl Miloš Ševčík nastoupit na vysokou školu ihned po maturitě, ale musel nejdříve ještě absolvovat střední grafickou školu v Praze. V jeho případě se jednalo nepochybně o velice
prospěšný krok v kariéře, protože mu toto studium umožnilo precizně ovládnout řemeslo, které se mu hodilo na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kam od roku 1958 docházel do ateliéru Antonína Strnadela. Po absolutoriu v roce 1964 se Ševčíkova kariéra úspěšně rozvíjela a byl oceňován jako jeden z nejoriginálnějších grafiků mladé generace. O tom svědčí i účast na několika reprezentativních výstavách na sklonku šedesátých let 20. století, kdy vrcholí první fáze jeho tvůrčího období. S nástupem normalizace se stáhl do ústraní, věnoval se rodině, pracoval jako propagační grafik a volnou tvorbou se neprezentoval. Po pádu komunistického režimu v roce 1989 přišlo závěrečné umělecké vzepětí, v němž autor revokuje a syntetizuje svoji předchozí tvorbu. Jeho aktivita je náhle přerušena tragickým úmrtím po úrazu v roce 2007. V autorově tvorbě lze vysledovat několik vývojových fází, které nesou významné rysy a umožňují blíže osvětlit umělcův vývoj a jeho uvažování. Počátkem šedesátých let se vypořádával s realistickými formami, aby následně přešel k formám biomorfní semiabstrakce, které jsou pro něj charakteristické.
MILOŠ ŠEVČÍK: ESSENTIA MINIMALIS
výstavní síň „13“, Pražská 13, Plzeň
26. června – 29. září 2024
Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
Autoři výstavy: Adam Hnojil, Jolana Pastor
Kurátorka výstavy: Eva Skořepová