NESNĚZENO

Češi se vydali za záchranou jídla. Nesnězeno se rozrostlo do celé republiky a boří rekordy

Přebytky z obchodů, nesnězená jídla z restaurací, hotelové snídaně. Ale také květiny nebo dekorace, kterých zbylo na skladě příliš a už by se neprodaly. Platforma Nesnězeno, která je největší službou zaměřenou na boj proti plýtvání, finišuje úspěšný rok. Pokrývá už celou republiku a uživatelé tak mohou zachraňovat balíčky s potravinami ve všech krajích. A díky tomu nejen ušetřit peníze, ale i snížit ekologickou zátěž a podpořit lokální podniky.

Nesnězeno se zrodilo v Brně v roce 2018 a během několika let se rozrostlo z lokální na celorepublikovou platformu. Aplikaci, která je dostupná i v dalších třech evropských zemích, si celkově stáhlo do svých mobilních telefonů více než 3 miliony uživatelů. Ti všichni si mohou jednoduše na svém mobilním telefonu najít nejbližší nabídku zvýhodněného balíčku potravin se slevou minimálně 50 %, objednat si ho a následně vyzvednout přímo v konkrétním podniku. Těch je po celé ČR zapojených už téměř 1 500 a najdeme mezi nimi třeba síť obchodů Penny Market nebo kavárenský řetězec Starbucks.

Jeho uživatelé už společně zachránili více než 725 tun potravin, což odpovídá třeba 36 plně naloženým nákladním vozům jídla. Zachráněné množství potravin by mohlo být také přepočteno na přibližně 1 450 000 pizz o průměru 33 cm a váze 0,5 kg. Pokud bychom tento počet spojili do jedné obří pizzy, měla by rozlohu 124 018 m², tedy 12,4 hektaru, což odpovídá velikosti přibližně 12 fotbalových hřišť. Průměr takové pizzy by dosahoval 397,4 metru.

Kde zachraňujeme nejvíc?

Nesnězeno není jen doménou velkých měst, jak by se mohlo zdát, ale rychle se zabydluje i v regionech. Prvenství v počtu zachráněných balíčků si drží hlavní město Praha, kde bylo letos zachráněno více než 239 tisíc balíčků, což představuje 41,68 % celkového množství. Na druhém místě je Jihomoravský kraj s více než 90 tisíci zachráněnými balíčky (15,74 %), následovaný Plzeňským krajem s 43 546 balíčky (7,57 %). Postupně se přidávají i menší regiony, které objevují potenciál této služby a kde má záchrana jídla silnou podporu místních komunit.

Celá platforma Munch/Nesnězeno již ušetřila 19 tisíc tun CO2, což je ekvivalent 7 000 letů kolem světa nebo celoroční jízdy pro 4 000 aut.

Balíčky s vlastním příběhem

Na Nesnězeno můžeme nalézt podniky všech velikostí a zaměření. Od luxusních restaurací v centru měst přes lokální kavárny a pekárny až po farmářské stánky a malé obchody s potravinami. Balíčky nabízejí pestrou škálu produktů – čerstvé pečivo, oblíbené dezerty, sezonní zeleninu nebo výhodné snídaně či obědy. To vše se slevou minimálně 50 %, a navrch dobrým pocitem ze záchrany jídla, které by jinak skončilo v koši kvůli nadbytečnosti nebo blížící se době spotřeby.

Každý balíček na Nesnězeno tak skrývá nejen kvalitní jídlo, ale také příběh. Příběh konkrétní restaurace, pekárny, farmářského stánku nebo malého bistra, které díky prodeji přes platformu nejen snižují plýtvání, ale také nacházejí nové zákazníky a získávají další příležitosti pro svůj rozvoj. Nesnězeno tak vytváří unikátní propojení mezi těmi, kdo jídlo připravují, a těmi, kdo ho zachraňují. Zároveň pomáhá řešit obrovský globální problém – plýtvání potravinami, kterých se každoročně vyhodí 1,3 miliardy tun.

Výhoda pro podniky i zákazníky

Koncept Nesnězeno přináší výhody pro obě strany. Zákazník má možnost pořídit kvalitní jídlo se slevou 50–70 %, což je výhodné jak pro jeho peněženku, tak pro planetu. Podnik naopak najde nové odběratele a minimalizuje ztráty, které by jinak vznikly vyhozením neprodaného jídla. Ať už jde o asijské bistro nabízející například skvělé Sushi, pekárnu s croissanty nebo farmáře se sezonní zeleninou a produkty z farmy, každý prodej balíčku znamená dvojnásobně dobrý skutek.

Jak aplikace Nesnězeno funguje?

Nesnězeno funguje na jednoduchém principu, který je přívětivý pro každého uživatele. Podniky, jako jsou restaurace, pekárny, kavárny nebo obchody, nabízejí prostřednictvím aplikace neprodané jídlo za zvýhodněné ceny – se slevou 50–70 %. Uživatel si balíček vybere v aplikaci, zaplatí online a vyzvedne ho přímo v podniku v určeném časovém okně. Díky tomuto snadnému procesu nejen ušetří, ale zároveň pomůže snižovat plýtvání potravinami.

Podobné příspěvky