Horská střediska nabízí v letní sezóně nové zážitky a zavádějí zvýhodněné sezónní karty

Od května začnou horská střediska postupně zahajovat letní sezónu. I letos připravili provozovatelé řadu novinek, pro cyklisty i pro pěší turisty, včetně nových sezónních karet. Na domácí hory se chystá stejné množství lidí jako loni, většina z nich plánuje vícedenní pobyt. Roste zejména zájem o opakované kratší pobyty.

„Horské areály v ČR věnují stále větší pozornost letnímu období, které se návštěvnicky na řadě míst rozjíždí už na začátku května a pokračuje do září/října, není tedy spojeno jen s obdobím letních prázdnin. Do letošních letních novinek areály investovaly vyšší desítky milionů korun. Návštěvníci mohou využít lanových drah k horské turistice nebo cyklistice. Čím dál více středisek postupně zavádí zvýhodněné permanentky nebo dokonce sezónní karty, které až dosud byly záležitostí zimní sezóny a nabízí zpravidla i mnohem víc než jen levnější jízdy lanovkou,“ říká Libor Knot, ředitel AHS ČR.

Horkou novinkou ve Skiareálu Špindlerův Mlýn je tak letní WALK sezónka, jejíž uživatel může po celou sezónu každý den využít 2 jízdy lanovkou a získá slevu do vybraných restaurací, obchodů a služeb ve středisku. Může tedy jezdit za výhledy, turistikou, na dětská hřiště s malými parťáky nebo jen na kávu či oběd. Obdobou je novinka SkiResortu Černá Hora – Pec výLETNÍ sezónka, platná od května do října, která při opakovaných návštěvách ušetří nemalé peníze. S ní mohou návštěvníci neomezeně využívat lanovky SkiResortu, dětské parky a výLETNÍ bus, ale i Stezku korunami stromů a její dětský park Emilův lesní svět. Jiné lanovkové novinky jsou víc přizpůsobeny potřebám bikerů, kteří většinu dne stráví sjížděním trailů v bike parku a mnoha jízdami lanovkou zase nahoru. Ti mohou nově využít např. sezónní Bike Pass na Klínovci, který jde svým zvýhodněním daleko za rámec jednodenního Bike Passu.

Již na konci dubna spustil letní provoz portál holidayinfo.cz, kde lze najít veškeré informace o horských střediscích včetně záběrů z webkamer.

Na kole dnes může jezdit po horách skoro každý

Právě rostoucí obliba cyklistiky mezi Čechy se promítla i na horách – pomáhají tomu např. cyklobusy, nové cyklotrasy apod. Dnes již samozřejmou dopravou kol na lanovkách, vstupem elektrokol a rozvojem potřebné infrastruktury se hory mnohem více otevřely rekreačním cyklistům. Dnes už se tedy na českých horách zdaleka nepohybují jen bikeři vyhledávající technicky náročné terénní traily. Horská střediska s letním provozem stále rozšiřují nabídku vybavení nejen pro cyklisty, ale i pro návštěvníky, kteří si chtějí jízdu na kole na horské dovolené přinejmenším vyzkoušet. Prakticky v každém horském středisku s letním provozem tak dnes najdete půjčovnu kol a dalšího vybavení pro cyklistiku.

I letos tak na návštěvníky českých hor čeká řada novinek spojených s cyklistikou. Nové či vylepšené cyklotraily nebo trasy v bikeparku se otevřou v Deštném, Dolní Moravě, Špičáku na Šumavě, Zadově a Vítkovicích. Skiareál Ještěd otevře novou půjčovnu elektrokol a rozšíří začátečnickou zóny pro výuku horské cyklistiky ve svém bikeparku. Výraznou novinkou pro návštěvníky Lipenska jsou kilometry nových turistických cyklotras, které navazují na zbrusu novou vltavskou cyklostezku z Vyššího Brodu do Lipna nad Vltavou a jsou místními partnery zakomponovány do projektu KOLEM KOLEM.

Hory nabízí aktivity a zážitky i pro „nesportovce“

Na své přijdou i všichni ti, kteří přijedou do hor strávit čas s rodinou, zažít něco zajímavého nebo si prostě jen odpočinout na horském vzduchu. Na děti čeká třeba nové 3D bludiště u horní stanice lanovky na Benecku, s důvtipnými překážkami a prolézačkami v promyšleném designu stylově zapadajícím mezi okolní stavby nenarušující zdejší krajinu. Dolní Morava vylepšuje populární rodinné atrakce Mamutíkovy zážitkové parky a Pískový svět, rozšíří Mamutíkovu louži s hravou řekou a nově otevře jezero s půjčovnou paddleboardů a šlapadel. Skiareál Špindlerův Mlýn navazuje na úspěšný zimní gastronomický koncept adekvátní podobou „Letní večeře zážitků“ v restauracích u horních stanic lanovek. V krkonošské Malé Úpě zprovoznili kinosál, kam lze zajít nejen při nepříznivém počasí.

V Lipně nad Vltavou se mohou nově pochlubit naučnou stezkou k ovčínu, kde se návštěvníci seznámí s vývojem krajiny na Šumavě a dozví se o plemenu Šumavských ovcí, které se díky skiareálu Lipno na Šumavu vrátily a dnes udržitelně spásají lipenské sjezdovky. K úspěšným gastronomickým konceptům Restaurace Stodola a Cukrárna Povidloň letos v Lipně přibylo vlastní domácké řeznictví Kramolínský vůl, které je stejně jako ony pevně spojeno se šumavskou tradicí.

Kromě zmíněných novinek bude fungovat mnoho již tradičních atrakcí pro celé rodiny, jako jsou stezky v korunách stromů, rozhledny, bobové dráhy, dětské a lanové parky, půjčovny koloběžek, kol, elektrokol apod. Nesmíme zapomínat na letní provoz lanových drah, které nabízí spojení mezi jednotlivými aktivitami a často jsou součástí regionálních balíčků služeb.

Ve většině horských středisek se navíc v průběhu léta konají různé akce, které návštěvníkům zatraktivní jejich pobyt. Jsou to například kulturní nebo sportovní festivaly (ČEZ Lipno Sport Festival), sjezdové i vytrvalostní závody Českého i Evropského poháru horských kol, ale i akce ryze pro veřejnost, ať už sportovní (např. Běhej lesy, Vikr Bike – Krkonošský rekreačně sportovní výjezd na kole) nebo zážitkově poznávací (např. tradiční Tavení skla dřevem – Svátky skla v Deštném). Pořádají se i různá hudební vystoupení (Jihočeská filharmonie na Lipně, hudební festivaly na Ještědu), fungují letní kina. Většina horských středisek pořádá i akce pro rodiny s dětmi, které budou probíhat v dětských parcích.

Zájem Čechů o domácí hory v létě je stabilní, chtějí přijíždět častěji

Podle průzkumu*, který v dubnu nechala vypracovat AHS, se letos od jara do podzimu na domácí hory chystá stejné množství lidí jako loni (46 %). Většina rozhodnutých plánuje vícedenní pobyt, nejčastěji na prodloužený víkend (39 %), vzrostl i zájem o opakované kratší pobyty delší než 1 den (24 %) i jednodenní výlety (21 %).

„Stabilní dvě třetiny návštěvníků jezdí do českých hor zejména za odpočinkem. Zároveň ale ani ti nehodlají všichni jen sedět na lavičce před horskou chatou – 40 % všech dotázaných, kteří chtějí přijet na české hory, se těší na aktivní dovolenou se sportem. Mezi plánovanými sportovními aktivitami na horách stále vede a mírně roste turistika (92 %), následovaná cyklistikou (40 %) a elektrocyklistikou (5 %). Z průzkumu také vyplývá, že řada Čechů věnujících se turistice a procházkám po horách toto vnímá jako formu odpočinku, ne jako sportovní aktivitu. Tomto pohledu i nárůstu zájmu o opakované kratší pobyty horská střediska vycházejí vstříc právě novými typy sezónních karet, které všem návštěvníkům umožní velmi výhodně vyžívat dopravu, služby i aktivity v horských střediscích během celé několikaměsíční sezóny,“ říká prezidentka AHS Kateřina Neumannová.

„V posledních letech pozorujeme rostoucí zájem o dálkové pěší trasy, a to jak u domácích turistů, tak i zahraničních turistů. A nutno říct, že Česko má v tomto ohledu opravdu co nabídnout. Mimo jiné máme nejlepší turistické značení na světě. Na cestovatele do a po Česku čeká mimo jiné přes 44 tisíc km pěších tras a 40 tisíc km silničních cyklotras. Tuzemští i zahraniční turisté u nás najdou kvalitní produkty jako je pěší dobrodružství po Hřebenovce Českým Švýcarskem. V neposlední řadě si na své si v Česku přijdou i vyznavači aktivního turismu a současně kulturních a gastro zážitků. Stačí si vybrat z pestré nabídky tematických pěších tras jako je například Krkonošská pivní stezka, unikátní sklářská stezka na severu Čech Křišťálové údolí,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu  – CzechTourism František Reismüller.

Aktivní odpočinek CzechTourism aktuálně propaguje na zahraničních trzích i prostřednictvím klíčové kampaně „Unexpected Wellbeing“. Nový komunikační koncept na roky 2024 a 2025 Unexpected Wellbeing vychází z myšlenky, že Česko jsou de facto jedny velké lázně. Ta letošní běží na hlavních trzích v USA a v Evropě. Na starém kontinentu je k vidění ve Velké Británii, Itálii, ve Španělsku, Francii, v Nizozemsku, ve Švédsku, v Dánsku, Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku.
V podobě originálních tematických webových stránek je i na portálu Visit Czechia.com.

„Podstatou celé kampaně je myšlenka, že Česko je země, která má opravdu co nabídnout. Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v tuzemsku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. A tak se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou. Představivosti se zkrátka meze nekladou a turista se nemusí rozhodovat, jestli chce dovolenou strávenou aktivně, nebo raději odpočinek v lázních. Může mít obojí. Najednou,“ uzavírá František Reismüller.

*Sběr dat průzkumu pro AHS ČR byl realizován v období 23. – 26. 4. 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1050 osob ve věku 18-65 let. 

Foto:  Novák Pavel

Podobné příspěvky