|

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do síně slávy

Prestižní titul Cykloměsto Do práce na kole získává od spolku AutoMat město, které se podle výsledků ankety i dalších kritérií nejlépe stará o rozvoj cyklistické a chodecké infrastruktury. Za rok 2024 se Cykloměstem stávají Otrokovice, které se do hry vracejí po přestávce strávené v síni slávy. Loňský vítěz Hradec Králové naopak do síně slávy vstupuje.

„V hodnocení měst má největší váhu slovo účastníků a účastnic Květnové výzvy Do práce na kole, ale hlasovat v anketě může i veřejnost. K subjektivním dojmům se přidávají objektivní kritéria jako žebříček CykloRank nebo metriky z naší výzvy,” upřesňuje vedoucí projektu Do práce na kole, pěšky či poklusem Lucie Rýzlerová ze spolku AutoMat.

Nejvíc bodů v roce 2024 získal loni vítězný Hradec Králové. Pravidla Cykloměsta Do práce na kole ale neumožňují, aby si titul odneslo dvakrát za sebou stejné město. Proto se Hradec Králové odebírá do síně slávy. Stejný osud potkal v minulosti i Otrokovice, které tímto štafetu Cykloměsta roku po pauze opět přebírají a zůstávají tak suverénně tím nejvíce přívětivým městem republiky nejen pro cyklisty, ale i pro pěší.

Velmi nás těší, že jsme opětovně dosáhli na titul Cykloměsto. Otrokovice jsou svým rovinatým charakterem pro pohyb na kole jako stvořené. Proto se v tomto duchu snažíme posilovat i infrastrukturu pro cykloturistiku. Nejde ale jen o samotné budování cyklostezek nebo smíšených stezek pro chodce a cyklisty, ale také další drobnosti, které jsou pro cyklisty důležité, jako je umísťování servisních cyklostojanů, cyklomyčky, ale i vytváření míst pro zastavení a odpočinek při výletech. Otrokovice se hlásí k přívětivým a chytrým městům, která si kladou být příjemným místem pro život všech občanů, cyklisty nevyjímaje,” říká starostka Otrokovic Hana Večerková.

Titul Cykloskokan roku je určený pro město, které se v žebříčku od loňska posunulo o nejvíc příček. Žezlo přebírá od Ostravy poprvé v historii Praha. Ta poskočila v hodnocení o 4 příčky vzhůru a je nyní osmá z patnácti měst v žebříčku, což ale stále není příliš příznivý výsledek. Cykloinfrastruktura v metropoli se ovšem v posledních letech zlepšuje jen pomalu a spíš náhodně, než jako výsledek jasné vize Prahy. Také tragické nehody posledních dní ukazují, že Praha vesměs není schopná zajistit lidem na kolech bezpečné podmínky pro udržitelnou dopravu. „Doufejme tedy, že pražští politici, političky, úředníci a úřednice najdou odvahu postavit se i za obyvatelstvo, které neznečišťuje město emisemi, pomáhá lokální ekonomice, šetří za zdravotní péči i výdaje svých zaměstnavatelů,” dodává Lucie Rýzlerová z AutoMatu.    

Více informací včetně podrobného hodnocení a metodiky najdete na stránce:
https://dopracenakole.cz/pro-mesta/cyklomesto-roku

Podobné příspěvky