Západočeská galerie zahájila novou výstavu

Od koloniálních stereotypů po fascinaci moderním světem. Nová výstava v Západočeské galerii mapuje představy Středoevropanů 19. století o americkém kontinentu


Cesty Evropanů mezi původní obyvatele a importy jejich artefaktů zanechaly v 19. století výraznou stopu svou vizualitou, později ale vyvolaly také kritický pohled na kolonizátorské vztahy, konfrontovaný s obdivem k modernímu životu a technologickému pokroku. Výstava MEZI DIVOČINOU A TŘEŠTÍCÍM VELKOMĚSTEM: AMERICKÁ ZKUŠENOST STŘEDOEVROPANŮ VE VIZUÁLNÍ KULTUŘE 19. STOLETÍ nabízí tento dvojí pohled na americký kontinent ve střední Evropě. Na výstavě jsou zastoupena výtvarná díla z českých, moravských a slezských sbírek a nechybějí ani artefakty původních obyvatel Ameriky, které do Evropy dovezli sběratelé a cestovatelé. Aktuálnost tématu dokládají také tři díla současných českých i amerických umělkyň a umělců, Daniely Baráčkové, Kena Gonzalese-Daye a Jana J. Kotíka, a konečně i výstavní instalace Tomáše Svobody. Výstava je součástí programu 45. plzeňského mezioborového sympozia k problematice 19. století a ve výstavní síni „13“ je otevřena od 7. března do 25. května.

Výstava podle koncepce Pavly Machalíkové a Taťány Petrasové z Ústavu dějin umění Akademie věd ČR sleduje jak Středoevropané, tedy obyvatelé habsburské monarchie a okolních německy mluvících zemí, přejímali od Evropanů starší stereotyp „nového“ světa a přizpůsobovali jej vlastní zkušenosti i místnímu publiku. Prostřednictvím evropské politiky i americké propagandy se tak koloniální postoje a představy promítaly také do vizuální kultury zemí, které se samy přímo nepodílely na geografické kolonizaci.

Výstava sleduje čtyři základní témata, která bylo možno na materiálu z českých, moravských a slezských sbírek doložit. Vstupní část, nazvaná „Mezi divočinou a třeštícím velkoměstem“, vysvětluje, jak vznikal rozdíl mezi očekáváním cestovatelů, přírodovědců, obchodníků nebo emigrantů, daný myšlenkovými stereotypy, a realitou obou Amerik. Část nazvaná „Vizuální konfrontace s původními národy“ přináší argumenty do diskuse, proč vizuálně zachycený generický obraz „opeřeného Indiána“ není nevinné klišé a často reflektujenásilné praktiky vytlačování původních národů. „K nápravě přistoupil i hokejový klub Chicago Black Hawks, jehož znak muže s péřovou čelenkou úzce souvisí s historickou předlohou 19. století, nedávno objevenou také v českých sbírkách,“ podotýká jedna z autorek výstavy Taťána Petrasová. Závěrečná část výstavy s názvem „Uhranutí pokrokem“ připomíná, že zároveň  s koloniálními praktikami se Středoevropané inspirovali na severoamerickém kontinentu myšlenkami svobody, demokracie, rovnými příležitostmi k nabytí majetku i vzdělání, emancipací a filantropií. Afroameričanům Severní i Jižní Ameriky se věnuje výstava především díky dochovaným komerčním tiskům.

Návštěvníci se mohou těšit například na díla Karla Bodmera, Georga Catlina, Mikoláše Alše, Alfonse Muchy, Vojtěcha Preissiga, a rovněž objekty sběratelů Vojty Náprstka, Klementiny Kalašové, Enriqua Stanko Vráze, Jindřicha Waldese nebo Alberta Sachseho. Jedinečnou příležitost nabízí vystavení

obrazových alb z cest do Jižní a Severní Ameriky vydaných přírodovědcem knížetem Maximilianem zu Wied-Neuwied společně s autentickým dobovým exponátem malované bizoní kůže.

Přestože na výstavě je současný hlas původních obyvatel zastoupen pouze v komentáři k jedinému exponátu, k pektorálu skupiny Mapuče (z Chile), je to do budoucna jedna ze zásadních možností, jak mohou dějiny umění reflektovat svou pozici v diskusi o dekolonializaci evropské kultury,“ doplňuje autorka výstavy Pavla Machalíková. Obě autorky svorně dodávají: „Pokud nemůžeme zachránit kultury, které jsme zničili, alespoň přispějme k poznání těch živých, o jejichž historii a kultuře máme co říci.“

K výstavě vychází stejnojmenný katalog v grafické úpravě Martina Pivrnce.

Výstava vznikla k aktuálnímu programu 45. ročníku plzeňského mezioborového sympozia k problematice 19. století, konaného v rámci festivalu Smetanovské dny 2025, a byla připravena ve spolupráci s Ústavem dějin umění AV ČR, v. v. i.

zdroj a foto: TZ ZČG

Podobné příspěvky