Z pardubických divadelních prken odchází Orlando

Východočeské divadlo se ve středu 12. února rozloučí s autorskou inscenací Orlando, která byla téměř dva roky v repertoáru komorní Malé scény ve dvoře. Text hry podle jednoho z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové z roku 1928 napsal a také inscenoval režisér Marek David, který ji vtiskl zcela nezvyklou podobu módní show.
V moderní úpravě fiktivního životopisu mladého šlechtice Orlanda, jenž prochází dějinami od dob alžbětinské Anglie až do první poloviny 20. století, hrají Veronika Malá, Ludmila Mecerodová, Karolína Šafránková, Petr Borovec a Josef Láska.
Přestože je dílo téměř sto let staré, je stále překvapivě současné. „Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny,“ říká Marek David.
„Práce na Orlandovi byla pro herce i pro mě jako dramaturgyni něčím, co většina z nás zažila vůbec poprvé, byla neobyčejně inspirativní, probouzela naši fantazii. Orlando nám kladl otázky, ale nedával jasné odpovědi, a o totéž se snažil i u diváků – s lehkostí, nadhledem a humorem,“ uzavírá dramaturgyně hry Anna Zindulková Hlaváčková.
foto: David Konečný